Opatowska 10, Sandomierz sandomierz@caritas.pl (+48) 15 644 55 86

Caritas Diecezji Sandomierskiej

Caritas Diecezji Sandomierskiej jest instytucją charytatywną, której misją jest niesienie pomocy w duchu ewangelicznej miłości, dającej nadzieję na godne życie ludziom znajdującym się w trudnej sytuacji.

Zajęcia usprawniające z elementami SI | Etap I


Numer wsparcia 7

Zajęcia usprawniające z elementami SI

Głównym celem usprawniania ruchowego, jakie zakładamy podczas realizacji projektu będzie przywrócenie maksymalnie możliwej sprawności fizycznej ucznia połączonego z stymulacją sensoryczną dostosowaną do potrzeby dziecka, poprzez wprowadzanie elementów terapii SI w tok lekcji z gimnastyki rehabilitacyjnej. Systematyczność zajęć usprawniających przyczyniać się będzie nie tylko do zwiększenia ruchomości w stawach, czy zwiększenia siły mięśniowej podnosząc tym samym lepszą funkcjonalność organizmu jako całości. Stymulacja dziecka w zakresie SI jest procesem długotrwałymi musi być prowadzona systematycznie.

Główne cele i zadania usprawniania ruchowego:

  1. Poprawa ogólnej sprawności motorycznej
  2. Wzmocnienie siły mięśniowej.
  3. Eliminowanie ograniczeń w stawach.
  4. Zmniejszenie
  5. Poprawa krążenia.
  6. Zwiększenie pojemności życiowej płuc.
  7. Dostarczanie prawidłowych wzorców psychomotorycznych w tym budowanie i uzyskanie wzorca prawidłowej postawy i prawidłowego przenoszenia ciężaru ciała.
  8. Stymulacja koordynacji wzrokowo-ruchowej, wzrokowo-słuchowej oraz wzrokowo-ruchowo-czuciowej.
  9. Odczuwanie własnego ciała.
  10. Wiary we własne siły.
  11. Umacnianie poczucia godności

Zajęcia usprawniające z elementami SI ze względu na grupę docelową będą prowadzone dla wszystkich beneficjentów. Beneficjenci ostateczni zostaną podzieleni na 3 grupy po 5 osób w każdej. Każda grupa skorzysta z 20 sesji po 5 godz. dziennie. Zajęcia usprawniania ruchowego z elementami integracji sensorycznej, wymaga postępowania dydaktycznego, w trakcie którego zakres ćwiczeń ruchowych, stopień trudności, formy, metody i zasady będą dostosowane do psychofizycznego i motorycznego rozwoju oraz wydolności organizmu dziecka. Zastosowanie w procesie usprawniania ruchowego różnych form, metod oraz zasad ma na celu osiągnięcie pozytywnych efektów całokształtu działań, a także intensyfikację ruchu, uatrakcyjnienie zajęć, wzrost zainteresowania nimi oraz pogłębienie motywacji oraz przede wszystkim poprzez ruch program zakłada wyrównanie zaburzeń sensorycznych u dzieci biorących udział w projekcie. Podczas terapii terapeuta będzie dobierać ćwiczenia (w formie zabawy dostosowanej do wieku dziecka), które stymulują zmysły dziecka i prowadzą do poprawy umiejętności odbierania i przetwarzania wrażeń zmysłowych, nauczenia się planowania ruchu, lepszego poznania swojego ciała, opanowania ruchów precyzyjnych itp.

Zajęcia usprawniające z elementami SI #7

Opublikowano: 2022-06-07 14:12:58

W styczniu uczestnicy projektu wykonywali ćwiczenia regulacji napięcia mięśniowego. Poprawiali zakres ruchu we wszystkich stawach, pracowali nad gibkością ciała oraz siłą mięśni. W dalszym ciągu pracowaliśmy nad koncentracją uwagi, skupieniem oraz koordynacją ruchową. Wykonywane były ćwiczenia małej motoryki wpływające pozytywnie na umiejętności szkolne. Korzystające z aury zimy chodziliśmy na spacery hartujące całe ciało oraz oddziałujące na wszystkie zmysły.



Zajęcia usprawniające z elementami SI #6

Opublikowano: 2022-01-29 13:41:02

W miesiącu grudniu doskonaliliśmy poznane do tej pory umiejętności. Z coraz większym zaangażowaniem procowaliśmy nad wzmacnianiem mięśni głębokich, poprawialiśmy czucie środka ciężkości, wydłużaliśmy czas trwania ćwiczeń równoważnych. Większą uwagę skupiliśmy także na poprawie funkcjonowania poszczególnych zmysłów wyciszając inne częściej używane zmysły w konkretnych sytuacjach.



Zajęcia usprawniające z elementami SI #5

Opublikowano: 2022-01-29 13:40:12

Miesiąc listopad to czas ćwiczeń ułatwiających zrozumienie i wykonywanie prostych czynności ruchowych w sposób automatyczny, płynny, skoordynowany, ekonomiczny oraz w prawidłowej kolejności od początku do końca. Był to czas wzmacniania wiary w swoje możliwości i umiejętności.