Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Caritas Diecezji Sandomierskiej, zwana dalej Caritas D.S., posiada osobowość prawną:
- kościelną – na podstawie kanonów 114 – 116 Kodeksu Prawa Kanonicznego i Dekretu Biskupa Sandomierskiego Nr 1052/92, z dnia 15 września 1992 r.
- państwową – na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 23 maja 1989 r. Nr 29, poz. 154 z późniejszymi zmianami), wobec czego Caritas D.S. działa w oparciu o przepisy Kodeksu Prawa Kanonicznego, niniejszego statutu i prawa obowiązującego w Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 2.
Terenem działania Caritas D.S. jest obszar Diecezji Sandomierskiej, a siedzibą – miasto Sandomierz. Dla właściwej realizacji celów statutowych Caritas D.S. może prowadzić działalność poza granicami Diecezji Sandomierskiej, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
§ 3.
W przypadku prowadzenia działalności pożytku publicznego, a zwłaszcza w zakresie:
- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,
- działalności charytatywnej,
- działania na rzecz osób niepełnosprawnych,
- krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży,
- pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą,
- promocji i organizacji wolontariatu
Caritas D.S. działa na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r., Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).
§ 4.
Wszystkie akty wykonywania władzy Caritas D.S., jak nominacje, odwołania ze stanowisk, zarządzenia itp., muszą być sporządzone i przedstawione zainteresowanym osobom na piśmie, zaopatrzone w datę wystawienia i pieczęć oraz podpisane przez kompetentną władzę.
Rozdział II
Cele i zadania Caritas Diecezji Sandomierskiej
§ 5.
1. Celem Caritas D.S. jest:
- szerzenie oraz praktyczne realizowanie nauki Jezusa Chrystusa o miłosierdziu chrześcijańskim,
- organizowanie, koordynowanie i kierowanie całą diecezjalną działalnością dobroczynną oraz jej organizacyjne reprezentowanie,
- niesienie pomocy ofiarom wypadków komunikacyjnych,
- współpraca z innymi organizacjami o profilu charytatywnym.
2. Zadania Caritas D.S. wypływają z Chrystusowego przykazania miłości, odczytywanego w aktualnej sytuacji Kościoła i w obliczu konkretnych potrzeb ludzi, bez względu na ich wyznanie, światopogląd, narodowość, rasę czy przekonania polityczne.
Są nimi w szczególności:
- zakładanie i prowadzenie ośrodków opieki zamkniętej i otwartej:
domów pomocy społecznej, domów samotnej matki, świetlic, przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, szkół przysposabiających do zawodu, placówek specjalistycznego poradnictwa, placówek opiekuńczo – wychowawczych, ośrodków adopcyjno – opiekuńczych, ośrodków rehabilitacyjno – edukacyjnych dla osób niepełnosprawnych, ośrodków wsparcia, ośrodków interwencji kryzysowej, ośrodków ratowania ofiar patologii społecznych i ofiar przemocy, schronisk dla bezdomnych, domów dziennego pobytu, niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, ośrodków rehabilitacyjnych i pielęgnacyjnych, ośrodków wypoczynkowych i kolonijnych, kuchni dla ubogich i podobnych stałych dzieł,
- organizowanie i prowadzenie różnego typu poradni oraz organizowanie pomocy doraźnej dla osób fizycznych i instytucji o charakterze charytatywnym w postaci: zapomóg zwrotnych i bezzwrotnych, pomocy medycznej i opieki nad osobami chorymi, samotnymi i starszymi w ich domach, pomocy dla dzieci i młodzieży szkolnej i studenckiej, pomocy dla osób niepełnosprawnych, organizowanie kolonii dla dzieci i młodzieży, pomocy dla poszkodowanych w wypadkach losowych i kataklizmach w kraju i za granicą, oraz innych sposobów pomocy doraźnej w zależności od zmieniających się warunków życia,
- organizowanie i prowadzenie zamkniętych i otwartych ośrodków pomocy medycznej,
- organizowanie własnych ośrodków terenowych: Parafialnych Zespołów Caritas i Rejonów Caritas oraz innych ośrodków, np. Kół Caritas,
- prowadzenie systematycznej i okazjonalnej formacji wiernych do działalności charytatywnej poprzez organizowanie dni skupienia, rekolekcji, kursów, sympozjów oraz wydawanie biuletynów i innych materiałów informacyjno – szkoleniowych,
- organizowanie systematycznego kształcenia pracowników charytatywnych,
- organizowanie i prowadzenie ośrodków naukowych i nauczania ośrodków studiów społecznych i socjologicznych,
- organizowanie i prowadzenie stałych i okazjonalnych akcji finansujących działalność charytatywną,
- organizowanie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej, z której dochód przeznaczony będzie na działalność statutową,
- promowanie działalności charytatywnej Kościoła,
- organizowanie i udział w tradycyjnych akcjach charytatywnych,
- organizowanie doraźnej pomocy specjalistycznej dla ubogich – w zależności od potrzeb,
- utrzymanie łączności i współpracy z Caritas innych diecezji w Polsce, z Caritas Polska oraz z Caritas innych krajów,
- współdziałanie z instytucjami i organizacjami państwowymi, samorządowymi, organizacjami wyznaniowymi, społecznymi, mediami oraz fundacjami i innymi osobami prawnymi – prowadzącymi działalność charytatywną i opiekuńczą.
3. Niesienie pomocy ofiarom wypadków komunikacyjnych, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 może w szczególności przybierać formę:
- organizowania pomocy prawnej i psychologicznej poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych i ich rodzinom,
- pomocy w rehabilitacji ofiarom wypadków poprzez finansowanie w miarę możliwości zabiegów i sprzętu rehabilitacyjnego,
- poszukiwania osób i instytucji mogących udzielić pomocy finansowej poszkodowanym w wypadkach, znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej,
- popularyzowania wiedzy o bezpieczeństwie w ruchu drogowym,
- współpracy z osobami i instytucjami w zakresie informacji i wymiany doświadczeń w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz pomocy ofiarom wypadków.
Rozdział III
Stosunek Władzy Kościelnej do Caritas Diecezji Sandomierskiej
§ 6.
Nadrzędną władzą Caritas D.S. jest Biskup Sandomierski, który:
- powołuje Caritas D.S. do istnienia i w razie potrzeby rozwiązuje ją,
- nadaje jej Statut i wprowadza w nim zmiany,
- powołuje i odwołuje Dyrektora Caritas D.S., którym jest zawsze duchowny inkardynowany do Diecezji Sandomierskiej,
- udziela „nihil obstat” na kandydaturę Zastępcy Dyrektora i Sekretarza Caritas D.S. oraz na ich odwołanie, przy czym, jeśli do funkcji tych zostaną powołane osoby duchowne, to tylko spośród duchownych inkardynowanych do Diecezji Sandomierskiej,
- tworzy na wniosek Dyrektora Caritas D.S. i znosi Rejony Caritas D.S.,
- powołuje na wniosek Dyrektora Caritas D.S. i odwołuje Kierowników Rejonów Caritas D.S.,
- powołuje i odwołuje członków Rady Caritas D.S. nie wchodzących do niej z urzędu,
- powołuje i odwołuje członków Komisji Rewizyjnej Caritas D.S.,
- powołuje na wniosek Dyrektora Caritas D.S. i odwołuje kierowników placówek Caritas D.S. będących duchownymi,
- przyjmuje i zatwierdza roczne sprawozdania Dyrektora Caritas D.S. i Komisji Rewizyjnej Caritas D.S., po zaopiniowaniu ich przez Radę Ekonomiczną Diecezji Sandomierskiej,
- określa bieżące cele i zadania Caritas D.S.
Rozdział IV
Struktura personalna Caritas Diecezji Sandomierskiej
§ 7.
Strukturę personalną Caritas D.S. tworzą:
- Zarząd Caritas D.S.,
- Rada Caritas D.S.,
- Komisja Rewizyjna Caritas D.S.
Zarząd Caritas Diecezji Sandomierskiej
§ 8.
1. Działalnością Caritas D.S. kieruje Zarząd, w skład którego wchodzą:
- Dyrektor,
- Zastępca Dyrektora,
- Sekretarz.
2. Do kompetencji Dyrektora Caritas D.S. należy:
- kierowanie bezpośrednio całokształtem Caritas D.S. i organizowanie przewidzianych Statutem działań dla zrealizowania celów Caritas D.S.,
- reprezentowanie Caritas D.S. oraz występowanie w jej imieniu zgodnie z przepisami prawa i zleceniami Biskupa Sandomierskiego,
- informowanie Biskupa Sandomierskiego o działalności Caritas D.S.,
- wnioskowanie o udzielenie „nihil obstat” na powołanie i odwołanie Zastępcy Dyrektora i Sekretarza Caritas D.S.,
- wnioskowanie o powołanie:
- członków Rady Caritas D.S. nie wchodzących do niej z urzędu,
- Kierowników Rejonów Caritas D.S.
- powoływanie i odwoływanie świeckich osób odpowiedzialnych za poszczególne działy statutowej działalności Caritas D.S.,
- powoływanie i nadzorowanie działalności gospodarczej Caritas D.S.,
- powoływanie i odwoływanie funkcyjnego personelu Sekretariatu Caritas oraz funkcyjnych pracowników placówek Caritas D.S. i własnych zakładów działalności gospodarczej,
- zatrudnianie, stosownie do potrzeb, pracowników umysłowych i fizycznych dla funkcjonowania Caritas w diecezji, parafiach i podporządkowanych instytucjach,
- powoływanie Parafialnych Zespołów Caritas D.S. i Kół Caritas D.S., nadawanie im statutów i organizowanie bieżącej współpracy z nimi,
- powoływanie placówek Caritas D.S. i nadawanie im statutów,
- przyjmowanie i zatwierdzanie dorocznych sprawozdań z działalności charytatywnej i gospodarczej prowadzonej przez Parafialne Zespoły i Koła Caritas D.S.,
- nadzorowanie powoływania i odwoływania Zastępców oraz Sekretarzy Parafialnych Zespołów Caritas D.S.,
- zwoływanie posiedzeń Rady Caritas D.S. i przewodniczenie im,
- zarządzanie funduszami Caritas D.S.,
- nabywanie i zbywanie własności, nieruchomości i ruchomości należących do Caritas D.S., pod tytułem odpłatnym i nieodpłatnym oraz pełnienie zarządu tym mieniem; ponadto udzielanie w tym zakresie pełnomocnictw, przy czym alienacja majątku wymaga zgody Biskupa Sandomierskiego,
- wydawanie regulaminów wewnętrznych dla Caritas D.S. oraz jej placówek,
- zatwierdzanie i podawanie do publicznej wiadomości rocznego sprawozdania merytorycznego z działalności Caritas D.S. przewidzianego w art. 23 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- zatwierdzanie i ogłaszanie rocznego sprawozdania finansowego przewidzianego w art. 23 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego sprawozdań, o których mowa w pkt 18 i 19 – zgodnie z art. 23 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
3. Do kompetencji Zastępcy Dyrektora Caritas D.S. należy:
- wykonywanie zadań zleconych przez Dyrektora Caritas D.S.,
- wspieranie Dyrektora Caritas D.S. w realizacji jego zadań,
- w razie nieobecności Dyrektora zastępowanie go w obowiązkach, przy czym aktu nominacji może dokonać tylko w oparciu o pisemne zlecenie Dyrektora Caritas D.S.,
- przygotowywanie w listopadzie każdego roku programu działalności i preliminarza budżetowego Caritas D.S. na rok następny – w celu zatwierdzenia ich przez Radę Ekonomiczną Diecezji Sandomierskiej,
4. Do kompetencji Sekretarza Caritas D.S. należy w szczególności:
- bezpośredni nadzór nad funkcjonowaniem Sekretariatu Caritas D.S.,
- prowadzenie ksiąg i protokołów,
- prowadzenie korespondencji zewnętrznej i wewnętrznej Caritas D.S.,
- prowadzenie archiwum Caritas D.S. i porządkowanie go,
- przygotowywanie do 15 marca każdego roku sprawozdania ze stanu i działalności Caritas D.S. za rok ubiegły w celu zatwierdzenia go przez Radę Ekonomiczną Diecezji Sandomierskiej,
- sporządzanie i wysyłanie darczyńcom na rzecz Caritas D.S. sprawozdań przewidzianych w art. 55 ust. 7 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,
- sporządzanie rocznych sprawozdań merytorycznych z działalności Caritas D.S. przewidzianych w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych przewidzianych w art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- wykonywanie innych obowiązków określonych regulaminem ustanowionym przez Dyrektora Caritas D.S.
5. Zarząd działa w oparciu o regulamin wydany przez Dyrektora Caritas D.S.
§ 9.
1. Członkowie Zarządu Caritas D.S. nie mogą być osobami skazanymi prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
2. Członkostwo w Zarządzie Caritas D.S. ustaje na skutek:
- zatwierdzenia przez Biskupa Sandomierskiego dobrowolnej rezygnacji ze stanowiska lub funkcji wymienionych w § 8 ust. 1,
- odwołania przez Biskupa Sandomierskiego,
- śmierci członka.
§ 10.
Rada Caritas Diecezji Sandomierskiej
1. Rada Caritas D.S. jest organem doradczym Dyrektora.
2. W skład Rady Caritas D.S. wchodzą:
- z urzędu:
- Dyrektor Caritas D.S.,
- jego Zastępca,
- Sekretarz Caritas D.S.,
- Kierownicy Rejonów Caritas D.S.
- sześć osób, powołanych na okres 5-letniej kadencji przez Biskupa Sandomierskiego, na wniosek Dyrektora Caritas D.S., z tym, że trzy z nich wywodzi się z ogniw Caritas, a trzy reprezentuje diecezjalne duszpasterstwa ds. trzeźwości, głuchoniemych, niewidomych, chorych, hospicjów, szpitali, osób niepełnosprawnych, osób uzależnionych oraz więziennictwa.
- Na posiedzenie Rady Caritas D.S. Dyrektor może zaprosić biegłych w omawianych na nim sprawach i wysłuchać ich opinii, przy czym biegłym może być każda osoba, o której wiadomo, że ma odpowiednią wiedzę w danej dziedzinie.
- Radę Caritas D.S. zwołuje Dyrektor w razie potrzeby, przynajmniej raz na pół roku, dla opiniowania realizowanych zadań i przedstawionych programów działań.
- Dyrektor każdorazowo powiadamia Biskupa diecezjalnego o terminie posiedzenia Rady Caritas D.S.
- Członkowie Rady Caritas D.S. mają prawo przedstawiania Zarządowi Caritas D.S. swoich sugestii i projektów przyszłych działań Caritas D.S.
- Przewodniczącym Rady Caritas D.S. jest Dyrektor Caritas D.S.
- Rada Caritas D.S. wybiera spośród swoich członków Sekretarza, którego zadaniem jest protokołowanie posiedzeń i pomoc Przewodniczącemu w jej pracach.
-
§ 11.
Członkostwo w Radzie Caritas D.S. ustaje na skutek:
- zatwierdzenia przez Biskupa Sandomierskiego dobrowolnej rezygnacji ze stanowiska lub funkcji wymienionych w § 10 ust. 2 pkt 1 lit. a) – d),
- dobrowolnej rezygnacji osób wymienionych w § 10 ust. 2 pkt 2, złożonej Dyrektorowi D.S.,
- upływu 5 letniej kadencji – w przypadku osób powołanych do Rady w trybie § 10 ust. 2 pkt 2,
- odwołania przez Biskupa Sandomierskiego,
- śmierci członka.
§ 12.
Komisja Rewizyjna Diecezji Sandomierskiej
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Caritas D.S., odrębnym od Zarządu i niepodlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej.
2. Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób, powołanych przez Biskupa Sandomierskiego, przy czym w jej skład nie mogą wchodzić:
- członkowie Zarządu, ani osoby pozostające z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
- osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
3. Komisja Rewizyjna zbiera się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz do roku i w ciągu dwóch miesięcy od zakończenia roku obrachunkowego dokonuje kontroli majątku, ksiąg i gospodarki finansowej Caritas D.S.
4. Komisja Rewizyjna wyniki każdej kontroli w formie pisemnej przedstawia w terminie 30 dni od przeprowadzenia kontroli – Biskupowi Sandomierskiemu.
§ 13.
Członkostwo w Komisji Rewizyjnej Caritas D.S. ustaje na skutek:
- upływu 5 letniej kadencji, przy czym jeśli koniec kadencji wypadnie w okresie przeprowadzania kontroli, o której mowa w § 12 ust. 3 – kadencja ulega przedłużeniu do zakończenia kontroli i przedstawienia jej wyników Biskupowi Sandomierskiemu,
- dobrowolnej rezygnacji z członkostwa w Komisji, zgłoszonej na piśmie Biskupowi Sandomierskiemu,
- odwołania przez Biskupa Sandomierskiego,
- śmierci członka.
Rozdział V
Struktura Terytorialna Caritas Diecezji Sandomierskiej
§ 14.
Strukturę terytorialną Caritas D.S. tworzą:
- Parafialne Zespoły Caritas D.S.,
- Rejony Caritas D.S.
§ 15.
Wszystkie jednostki Caritas D.S., choć cechują się samodzielnością w realizacji wskazanych w niniejszym Statucie zadań, to jednak podlegają Dyrektorowi Caritas D.S.
§ 16.
Wszystkie jednostki Caritas D.S. mają prawo korzystać z pomocy Caritas D.S. – formacyjnej, szkoleniowej, rzeczowej, a także – w ramach możliwości budżetowych – finansowej.
§ 17.
Parafialny Zespół Caritas Diecezji Sandomierskiej
- Parafialny Zespół Caritas D.S., zwany dalej Zespołem, jest podstawową jednostką organizacyjną Caritas D.S. Powinien on powstać przy każdej parafii, prowadzonej przez duchowieństwo diecezjalne, jak i zakonne.
- Warunkiem powstania Zespołu jest pisemny wniosek o jego powołanie złożony przez proboszcza, a Dyrektor Caritas D.S., po przyjęciu wniosku, dekretem powołuje Zespół.
- Kierownikiem Zespołu jest zawsze proboszcz parafii albo wyznaczony przez niego kapłan.
- Kierownik Zespołu powołuje spośród osób świeckich, na okres 5-letniej kadencji, swojego Zastępcę oraz Sekretarza Zespołu, a także ich odwołuje, a o dokonanych nominacjach i odwołaniach powiadamia Dyrektora Caritas D.S.
- Kierownik Zespołu powołuje także innych pracowników Zespołu oraz określa i przydziela wszystkim zadania.
- Do zadań Zespołu należy przede wszystkim:
- mobilizacja całej wspólnoty parafialnej do praktykowania miłosierdzia modlitwą, słowem i czynem,
- stałe rozpoznawanie i określanie możliwości pomocy potrzebującym,
- organizowanie i świadczenie konkretnej pomocy potrzebującym na terenie parafii,
- współpraca z innymi grupami parafialnymi w działalności charytatywnej,
- współpraca z Zarządem Caritas D.S. i – jeśli istnieje – właściwym terytorialnie Rejonem Caritas D.S.,
- przygotowywanie i przekazywanie Dyrektorowi Caritas D.S., do dnia 15 lutego każdego roku, sprawozdania za rok ubiegły z działalności charytatywnej oraz sytuacji finansowej Zespołu. Wgląd do wymienionego sprawozdania zastrzeżony jest dla kompetentnej władzy kościelnej.
- Do zadań Sekretarza Zespołu należy prowadzenie kartotek osób potrzebujących i korzystających z pomocy Zespołu, kroniki, ewidencji otrzymanych darów i ofiar, ewidencji majątku Zespołu oraz innych dokumentów. Dokumentacja ta pozostaje w całości do wglądu kompetentnych władz kościelnych i państwowych.
- W przypadku korzystania z dotacji państwowych lub samorządowych Zespół prowadzi dokumentację zgodnie z wymaganiami jednostek dotujących.
- Wszystkie osoby w ramach Zespołu realizują zadania charytatywne społecznie, przy czym zastrzega się możliwość – jeśli będzie tego wymagać ilość i charakter zadań – zatrudnienia na etacie Zastępcy Kierownika Zespołu oraz innych osób. Decyzję o tym podejmuje oraz dokonuje zatrudnienia Kierownik Zespołu.
- Członkowie Zespołu współpracują z pozostałymi grupami parafialnymi i ukazują im możliwości działania na odcinku charytatywnym.
- Szczegółowe zasady działania Zespołu określa odrębny statut, opracowany przez Zespół i nadany przez Dyrektora Caritas D.S.
§ 18.
Parafialne zespoły Caritas D.S. działają w łączności z parafią, przy której działają i na jej rzecz, co oznacza, że za zobowiązania finansowe Zespołu odpowiada dana parafia, a nie Caritas D.S.
§ 19.
Rejon Caritas Diecezji Sandomierskiej
- W przypadku zaistnienia kilku Parafialnych Zespołów Caritas w danym rejonie duszpasterskim lub istnienia realnej potrzeby, może powstać ośrodek koordynacyjny i pośredniczący – Rejon Caritas D.S. (w skrócie zwany Rejonem). O potrzebie jego powstania decyduje – na wniosek Dyrektora Caritas D.S. – Biskup Sandomierski.
- Kierownik Rejonu, powołany przez Biskupa Sandomierskiego na wniosek Dyrektora Caritas D.S. spośród Kierowników Zespołów, może dobrać sobie współpracowników, którzy z zasady powinni być pracownikami społecznymi lub wolontariuszami.
- Zadania Kierownika Rejonu określa Dyrektor Caritas D.S. w oparciu o aktualne potrzeby.
Rozdział VI
Struktury o charakterze mieszanym Caritas Diecezji Sandomierskiej
§ 20.
Strukturami o charakterze mieszanym Caritas D.S. są:
- Placówki Caritas D.S.,
- Koła Caritas D.S.
§ 21.
Placówka Caritas Diecezji Sandomierskiej
- Placówkę do istnienia w razie realnej potrzeby, powołuje Dyrektor Caritas D.S., a jednocześnie nadaje jej Statut i powołuje jej kierownika.
- W przypadku osoby duchownej, kierownika placówki Caritas D.S. powołuje i odwołuje – na wniosek Dyrektora Caritas D.S. – Biskup Sandomierski, który w przypadku powoływania (lub odwoływania) na kierownika placówki osoby zakonnej działa w porozumieniu z właściwym przełożonym zakonnym.
§ 22.
Koło Caritas Diecezji Sandomierskiej
- Jeśli szczególne potrzeby charytatywne tego wymagają, mogą powstać środowiskowe Koła Caritas D.S., zwane dalej Kołami (np. Szkolne Koło Caritas).
- Koło pracuje na podobnych zasadach jak Parafialny Zespół Caritas D.S. z uwzględnieniem swej specyfiki.
- Szczegółowe zasady działania Koła określa regulamin, opracowany przez Koło i nadany przez Dyrektora Caritas D.S.
§ 23.
- Na czele Koła stoi powołany przez kierownika danej jednostki i jemu podlegający Opiekun Koła.
- Opiekun Koła i jego członkowie podejmują i organizują zadania charytatywne społecznie.
- Powołanie Opiekuna Koła spośród osób należących do instytutów życia konsekrowanego lub stowarzyszeń życia apostolskiego dokonuje się po uprzedniej konsultacji z kompetentnym przełożonym kandydata na stanowisko.
Rozdział VII
Środki materialne i sprawy finansowe Caritas Diecezji Sandomierskiej
§ 24.
Caritas D.S. ma prawo posiadania, nabywania, zbywania, użytkowania i zarządzania majątkiem ruchomym i nieruchomym oraz występowania przed władzami kościelnymi i państwowymi, sądami i osobami trzecimi dla obrony i reprezentacji swoich praw.
§ 25.
Środki materialne Caritas D.S. pochodzą z:
- nieruchomości i mienia ruchomego, stanowiących własność Caritas D.S., względnie przez nią użytkowanych oraz z obrotu tym majątkiem,
- subwencji i dotacji pochodzących od krajowych i zagranicznych instytucji kościelnych, państwowych, samorządowych, społecznych i osób prywatnych,
- zapisów, darowizn i spadków od osób prywatnych i instytucji polskich i zagranicznych,
- odpisów podatkowych na cele statutowo – charytatywne, pochodzących od firm prywatnych, przedsiębiorstw państwowych, spółdzielni, spółek i innych form działalności gospodarczej oraz osób indywidualnych,
- własnej działalności gospodarczej: wytwórczej, handlowej, usługowej i szkoleniowej,
- ofiar pieniężnych lub w naturze od osób prywatnych i społeczności wiernych,
- nawiązek i świadczeń orzekanych przez sądy.
§ 26.
Inne kościelne osoby prawne nie ponoszą odpowiedzialności finansowej
za zobowiązania Caritas D.S., tak samo Caritas D.S. – nie ponosi odpowiedzialności finansowej za zobowiązania innych kościelnych osób prawnych.
§ 27.
W razie likwidacji Caritas D.S., jej majątek przechodzi na własność Diecezji Sandomierskiej z przeznaczeniem na cele charytatywne diecezji.
§ 28.
1. Działalność pożytku publicznego, w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r., Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.), prowadzona przez Caritas D.S., podlega wyodrębnieniu w sposób zapewniający należytą identyfikację pod względem organizacyjnym i rachunkowym.
2. Dochód Caritas D.S., uzyskiwany w wyniku prowadzenia działalności pożytku publicznego w trybie przepisów ustawy, o której mowa w ust. 1, służy wyłącznie realizacji celów statutowych.
§ 29.
W ramach statutowej działalności Caritas D.S. zabronione jest:
- udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Caritas D.S. w stosunku do jej pracowników lub wolontariuszy oraz osób, z którymi pracownicy bądź wolontariusze pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywanie majątku na rzecz pracowników Caritas D.S., wolontariuszy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatne lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywanie majątku na rzecz pracowników Caritas D.S., wolontariuszy oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Caritas D.S.,
- dokonywanie zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Caritas D.S., członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe,
- korzystanie z przekazanych darowizn w jakichkolwiek celach nie związanych bezpośrednio z wykonywaniem zadań statutowych.
Rozdział VIII
Święto Patronalne, Patroni i Symbole
§ 30.
1. Świętem patronalnym Caritas D.S. jest II Niedziela Wielkanocna, czyli Bożego Miłosierdzia.
2. Patronami Caritas D.S są błogosławiony Wincenty Kadłubek i Święta Jadwiga Królowa.
§ 31.
1. Caritas D.S. używa prawnie zastrzeżonych: nazwy „Caritas Diecezji Sandomierskiej” oraz symbolu przedstawiającego czerwony, równoramienny Krzyż z potrójnymi promieniami falistymi, wychodzącymi z każdego wewnętrznego kąta między ramionami Krzyża oraz białymi literami CARITAS, wpisanymi we wnętrzu Krzyża w stylizowaną formę serca.
2. Caritas D.S. używa pieczęci podłużnej i okrągłej. Pieczęć podłużna zawiera: nazwę statutową, siedzibę i jej adres. Pieczęć okrągła zawiera: w środku symbol Caritas oraz napis w otoku – CARITAS DIECEZJI SANDOMIERSKIEJ.
3. Parafialne Zespoły Caritas D.S. posługują się pieczęcią podłużną o następującej treści: „Caritas Diecezji Sandomierskiej Zespół przy Parafii … (nazwa i adres parafii)”.
4. Caritas D.S. ma obowiązek wykorzystywać wszelkie dostępne środki prawne dla uzyskania i zachowania ochrony prawnie zastrzeżonej dla nazwy i symbolu Caritas kościelnej na terenie RP oraz poza granicami kraju. Należy także prawnie reagować w przypadku naruszenia tej prawnie zastrzeżonej nazwy i symbolu przez stowarzyszenia charytatywne katolików i inne instytucje charytatywne, ale nie kościelne.
Rozdział IX
Przepisy przejściowe
§ 32.
1. Wszystkie sprawy organizacyjne Caritas D.S. będące w toku, powinny zostać zakończone w trybie dotychczas obowiązującego Statutu, chyba że co innego wynika ze Statutu niniejszego.
2. Jeżeli nowe przepisy przewidują kadencję dla pełnienia funkcji w jednostkach Caritas D.S., dotychczasowe nominacje utrzymuje się w mocy do czasu wydania i doręczenia nowych nominacji lub odwołania.
3. Jeżeli nowe przepisy przewidują powołanie do realizacji zadań Caritas D.S. osób duchownych, dotychczasowe nominacje utrzymuje się w mocy z wyjątkiem osób wymienionych w § 10 ust. 2 pkt 2.
4. Jeżeli Statut powierza określone uprawnienia lub określone obowiązki innemu podmiotowi niż dotychczas, stosuje się nowe przepisy.
5. Jeżeli nowe przepisy znoszą instytucje prawne, ich działanie utrzymuje się w mocy przez okres 30 dni od wejścia w życie niniejszego Statutu.
6.Dotychczasowe statuty jednostek organizacyjnych i inne akty wewnętrzne Caritas D.S. zachowują moc do czasu wydania nowych statutów i aktów wewnętrznych, jeżeli nie są sprzeczne z niniejszym Statutem.
7. Jeżeli Statut zobowiązuje określony podmiot do wydania statutu lub innego aktu wewnętrznego, a statutu lub aktu takiego nie ma, obowiązek ten powinien być podjęty i wykonany w terminie 60 dni od wejścia w życie niniejszego Statutu.
Rozdział X
Przepisy końcowe
§ 33.
1.Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Biskupa Sandomierskiego.
2.Traci moc Statut w brzmieniu zatwierdzonym przez Biskupa Sandomierskiego w dniu 14 czerwca 2004 roku.