Opatowska 10, Sandomierz sandomierz@caritas.pl (+48) 15 644 55 86

Caritas Diecezji Sandomierskiej

Caritas Diecezji Sandomierskiej jest instytucją charytatywną, której misją jest niesienie pomocy w duchu ewangelicznej miłości, dającej nadzieję na godne życie ludziom znajdującym się w trudnej sytuacji.

Powrót „Rehabilitacja 25 plus” IV edycja w roku szkolnym 2021/2022


Od września ruszył Program „Rehabilitacja 25 plus” -  IV edycja w roku szkolnym 2021/2022

      Zgodnie z umową nr R25/000023/13/D  w Programie „Rehabilitacja 25 plus”, tym razem bierze udział 40 uczestników, podzielonych na cztery grupy. Uczestniczą oni w następujących zajęciach:

Trening samodzielności i zaradności życiowej - TUS

Ta forma wsparcia ma na celu wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osób niepełnosprawnych  oraz przygotowanie ich do peł­nienia ról społecznych, w tym pracowniczych, aby mogli jako osoby dorosłe w jak najbar­dziej optymalny sposób zintegrować się ze środowiskiem. Podstawowym zadaniem treningu samodzielności i zaradności życiowej  jest wzmacnianie samodzielności w najbardziej podstawowych czynnościach samoobsługowych. Obejmuje wzmacnianie nawyków higienicznych i pielęgnacyjnych, a także dbałość o estetykę i schludność wyglądu (fryzura, pielęgnacja twarzy i dłoni), racjonalność ubioru (np. dostosowanie do warunków pogodowych, suszenie włosów po zajęciach w wodzie) oraz kształtowanie i zachowanie nawyków zdrowego żywienia. Treści treningu obejmą taką tematykę jak: panowanie nad trudnymi emocjami, umiejętność współpracy w grupie, umiejętność planowania i podejmowania decyzji z naciskiem na przewidywanie skutków konkretnych zachowań, eliminowanie  niepowodzeń emocjonalno-społecznych i ich konsekwencji, redukowanie zachowań niepożądanych, podnoszenie samooceny poprzez wskazywanie mocnych stron,  kierowanie swojej uwagi na właściwe cele. W ramach komunikacji  interpersonalnej uczestnicy będą   poznawali  indywidualne  umiejętności zawodowe poprzez  praktyki zawodowe, organizację pracy własnej i stanowiska pracy. Planowanie, załatwianie codziennych spraw, kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się podczas wizyty w miejscach użyteczności publicznej - wyjście na pocztę, do sklepu, restauracji, kina, teatru, filharmonii, urzędów.

Zajęcia rehabilitacyjno-ruchowe

Systematycznie podejmowana aktywność fizyczna wpływa na polepszenie zdolności do wykonywania wysiłku fizycznego i poprawy samopoczucie oraz pomaga  w osiągnięciu samodzielności i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Ruch stanowi niezbędny czynnik wszechstronnego rozwoju, wpływając na usprawnienie pracy narządów zmysłowych i innych procesów poznawczych. Pozwala na obniżenie poziomu lęku, uczy współpracy z innymi osobami. Prowadzenie tej formy terapii ma pozytywny wpływ na uzyskiwanie postaw ogólnie akceptowanych społecznie. Usprawnianie ruchowe rozwija wszystkie  zakresy życia społecznego  np. zwiększenie otwartości na otoczenie, rozwój zdolności dostosowania się do wymogów sytuacyjnych. Systematyczne i celowe organizowanie zajęć ruchowych z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną jest warunkiem koniecznym do ich prawidłowego rozwoju. Konieczne jest nieprzerwane dążenie do maksymalnego angażowania tych osób we wszystkie sfery życia społecznego. Bardzo korzystne w kształtowaniu postaw prospołecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną są  grupowe formy terapii z zastosowaniem różnorodnych form aktywności fizycznej. Wśród form aktywności ruchowej, które najkorzystniej wpływają na kształtowanie postaw prospołecznych, są wycieczki i spacery, zajęcia przy muzyce oraz gry zespołowe. Ich zastosowanie ma istotny wpływ na rozwój samodzielnej egzystencji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Terapia przez sztukę  (zajęcia teatralne, muzyczne, taneczne)

Arteterapia wykorzystuje do celów terapeutycznych wachlarz różnorodnych form twórczości obejmujących: muzykoterapię, choreoterapię, biblioterapię oraz działania terapeutyczne przy pomocy teatru, filmu, sztuk plastycznych, takich jak malarstwo, rzeźba, grafika. Celem terapii przez sztukę jest wspomaganie rozwoju młodego człowieka, dokonywanie w nim pozytywnych zmian, uwrażliwianie go na potrzeby otaczającego świata oraz przygotowanie go do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczeństwa. Podstawowym założeniem artetarapii, czyli terapii przez sztukę, jest proces twórczy służący do autoekspresji. Każda z form artetarapii będzie okazją do lepszego poznania siebie, swoich umiejętności, zdolności, ale też i ograniczeń. W ramach integralnych zajęć z arteterapii zaplanowano: wizyty w teatrach, filharmonia, koncert; przygotowywanie spektakli, inscenizacji, uroczystości, apeli; prezentacje dokonań na forum szkoły, dla rodziców, środowiska lokalnego.

Zajęcia z zakresu aktywizacji zawodowej

Głównym kierunkiem działań w zakresie zajęć z zakresu aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną i niepełnosprawnościami sprzężonymi jest przygotowanie osoby, odpowiednio do jej możliwości, do pełnienia określonych ról społecznych i zawodowych, w sposób godny i zapewniający jej samorealizację. Podstawowym zadaniem jest zwiększenie udziału w życiu społecznym i zawodowym oraz poprawa jakości życia osób z niepełnosprawnością poprzez wykorzystanie ich potencjału zawodowego oraz odciążenie rodziny w zapewnianiu opieki.

,,Akademia umiejętności kulinarnych”

Zajęcia kulinarne i nauka gotowania to częsta forma terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną ucząca pracy w grupie, nawiązywania i podtrzymywania relacji, koncentracji, odpowiedzialności i niezależności. Uczestnicy terapii przez gotowanie szybko widzą efekt swojej pracy, którym mogą się pochwalić i podzielić, a to daje satysfakcję. Zajęcia kulinarne są formą rozwijania i zdobywania umiejętności potrzebnych do samodzielnego prowadzenia gospodarstwa domowego, uczą współpracy w grupie, wzmacniają poczucie własnej wartości, a poprzez szybki efekt swoich działań także wiary we własne możliwości. Głównym celem jest zwiększenie samodzielności osób niepełnosprawnych – uczestników projektu poprzez: doskonalenie umiejętności bezpiecznego posługiwania się sprzętem AGD i drobnym sprzętem kuchennym; naukę pieczenia prostych ciast, przygotowywania surówek i sałatek, poznanie zasad przygotowywania zdrowych posiłków, uczenia się sporządzania listy zakupów wg przepisów na różne potrawy, uczenie się dokonywania zakupów wg  powyższej listy.

Rękodzieło  artystyczne

Celem głównym zajęć z zakresu  rękodzieła artystycznego będzie rozwijanie zainteresowań, sprawności manualnej oraz umiejętności estetycznego wykonywania prac dekoracyjnych. W trakcie zajęć uczestnicy projektu będą nabywali umiejętności potrzebne do wykonywania różnych prac, mających na celu zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia, będą mieli również okazję do opanowania prostych umiejętności i czynności związanych  ze sztuka użytkową. Poprzez realizację zadań uczestnicy będą rozwijać poczucie piękna i estetyki, kreatywność, własne uzdolnienia i zainteresowania, kształtować umiejętność posługiwania się narzędziami, rozwijać zainteresowania i zdolności plastyczne. W trakcie zajęć wykorzystywane będą różnorodne materiały oraz szeroka gama technik plastycznych, artystycznych i rękodzielniczych.

Zajęcia z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Osoby z niepełnosprawnością  intelektualną interesują się nowymi technologiami, jak wszyscy. Zajęcia przy komputerach, tabletach czy z wykorzystaniem innego sprzętu cyfrowego są dla nich atrakcyjne. Dzięki temu osoby te są zmotywowane do nabywania nowych umiejętności, do zdobywania wiedzy, do formułowania swoich myśli na portalach społecznościowych czy do podejmowania decyzji, a to wszystko rozwija i pozwala pełniej uczestniczyć w życiu społecznym. Podczas zajęć realizowane będą  zagadnienia związane z podstawą obsługi komputera, w tym akcesoriów systemu Windows, programu Microsoft Office Word, PowerPoint oraz Internetu.  Podczas prowadzonych zajęć korzystać będą z prezentacji multimedialnych. Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne są świetnym narzędziem edukacji i terapii pozwalają  na efektywniejsze przygotowanie młodego człowieka do funkcjonowania we współczesnym świecie.

,,Piękno tkwi w każdym z nas”- studio urody i mody.  Zajęcia  fryzjersko –kosmetyczne

Uczestnicy projektu będą nabywali  kompetencje w zakresie: poprawy własnego wizerunku, zadbania o higienę, co w efekcie przyczyni się do lepszego postrzegania osób niepełnosprawnych przez społeczność lokalną. W czasie prelekcji i spotkań instruktażowych uczestnicy zyskają okazję do spotkania się w grupie i nawiązywania kontaktów interpersonalnych oraz możliwość realizacji własnych pomysłów w zakresie rozwoju osobistego i zaradności życiowej. Udział uczestników projektu w zabiegach kosmetyczno - fryzjerskich, wykonywanych w profesjonalnych gabinetach, kreacja wizerunku wraz z elementami psychokorekcji, będzie  ich zachęcać do dbania o wygląd, higienę osobistą, zdrowie.

,,Strefa wytchnienia i komfortu psychicznego" – wsparcie psychologiczne.

Strefa wytchnienia i komfortu psychicznego obejmuje wsparcie psychologiczne mające na celu pomoc osobom z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie realizowania zadań rozwojowych i zaspokajania aktualnych potrzeb. Zajęcia z psychologiem służą utrzymaniu i rozwojowi umiejętności w zakresie funkcjonowania intelektualnego i społeczno – emocjonalnego oraz wzmacnianiu aktywności i samodzielności życiowej uczestników projektu. Wsparcie psychologiczne dostosowane jest do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego uczestnika projektu. Zajęcia są ukierunkowane na poprawę funkcjonowania społecznego, emocjonalnego i poznawczego. Uczestnicy projektu pracują nad koncentracją uwagi, pamięci, myślenia, zwiększaniem samodzielności w życiu codziennym, wzmacnianiem poczucia własnej wartości i akceptacji siebie. Zajęcia umożliwiają ćwiczenie umiejętności odpowiedniego zachowania i komunikowania się w relacjach z drugim człowiekiem w różnych sytuacjach społecznych, w tym relacjach damsko - męskich, naukę radzenia sobie ze stresem, wyrażania różnych emocji, poprawę funkcjonowania w grupie.

Grupa wsparcia

W ramach realizacji tej formy wsparcia zamierzamy zorganizować cztery grup dla rodziców /opiekunów osób niepełnosprawnych. Celem działań jest objęcie pomocą psychologiczną, potrzebujących rodziców, uzyskanie przekonania, że nie pozostają osamotnieni w opiece nad swoimi dziećmi, wymiana doświadczeń i informacji na temat radzenia sobie z codziennymi problemami, pomoc w sytuacjach kryzysowych .Uczestnicy grup będą mieć możliwość wzajemnego zadawania pytań, poruszania tematów trudnych i ważnych. To miejsce zostanie stworzone dla rodziców - by mieli swobodę rozmów, dyskusji, a zarazem poczucia tego, że właśnie pośród innych rodziców znajdą zrozumienie problemów, z którymi borykają się każdego dnia. Będą prowadzone cykliczne konsultacje psychologiczne dla kadry i rodziców w celu analizowania zachowania beneficjentów, bieżących wydarzeń, radzenia sobie z sytuacjami trudnymi zaistniałymi podczas projektu. Konsultacje służyć będą także przekazywaniu istotnych informacji, ujednolicaniu działań wobec uczestników. To czas na refleksje dla kadry, by w bezpiecznej atmosferze przyjrzeć się swojej pracy z beneficjentami, własnym reakcjom, czy relacjom. Niewątpliwe będzie to wpływać na zwiększenie samoświadomości co do swojej pracy zawodowej i podwyższenie jakości prowadzonych zajęć.