Opatowska 10, Sandomierz sandomierz@caritas.pl (+48) 15 644 55 86

Caritas Diecezji Sandomierskiej

Caritas Diecezji Sandomierskiej jest instytucją charytatywną, której misją jest niesienie pomocy w duchu ewangelicznej miłości, dającej nadzieję na godne życie ludziom znajdującym się w trudnej sytuacji.

Powrót PROPOZYCJE ZABAW WSPIERAJĄCYCH ROZWÓJ PROCESÓW SI


  1. Zabawy rozwijające zmysł równowagi (zmysł przedsionkowy) i czucia głębokiego (propriocepcji)

 

CHODZENIE PO LINIE – dzieci chodzą po taśmie rozciągniętej na podłodze, uważając, żeby z niej nie spaść.

CHODZENIE PO KAMIENIACH - dzieci same lub z pomocą dorosłego układają ciąg „kamieni”, np. poduszki, wycieraczki, podesty o różnych fakturach i przechodzą po nich, starając się nie stracić równowagi.

GRA W KLASY – dzieci skaczą na jednej nodze po wyznaczonych polach, przesuwając krążek.

TURLANIE SIĘ PO PODŁODZE – dzieci z wyprostowanymi nogami i rękami wzdłuż ciała turlają się po podłodze, na której rozłożone są rzeczy o zróżnicowanej fakturze i twardości: koce, karimaty.

PRZECIĄGANIE LINY – dzieci trzymając linę lub skakankę próbują przeciągnąć ją na swoja stronę

ZABAWNE PAJACYKI – dorosły opowiada/pokazuje dzieciom, co potrafi zrobić zabawny pajacyk (podskoki, wymachy rekami, krążenie ramion, ślizganie i obracanie się na brzuch, na plecy, na pośladkach). Dzieci zamieniają się pajacyki i wykonują opisane ruchy.

 

  1. Zabawy rozwijające zmysł dotyku (czucie powierzchniowe).

 

SKRZYNIA SKARBÓW – po pudełka wsypujemy kaszę i dodajemy kilka koralików, monet lub innych drobnych przedmiotów. Dziecko ma za pomocą dotyku (z zamkniętymi oczyma) znaleźć ukryte „skarby”. Możemy przygotować kilka pudełek - - w każdym pudełku skarby  mogą być ukryte w różnych produktach (ryż, makaron, soczewica itp.).

CO NARYSOWAŁEM? - dorosły rysuje na plecach ( lub dłoni) dziecka proste wzory, dziecko ma narysować takie same na swojej dłoni lub na kartce.

CO JEST MIĘKKIE? – dzieci szukają w sali pokoju, przedmiotów, które w dotyku są miękkie, twarde, szorstkie, zimne itp.

DOPASUJ PARY - wybieramy kilka par jednakowych przedmiotów (łyżeczki, klocki, spinacze, guziki, kasztany). Jeden przedmiot z każdej pary umieszczamy w worku z nieprzezroczystego materiału, pozostałe przedmioty układamy przed dzieckiem. Dziecko ma znaleźć w worku (nie patrząc, za pomocą dotyku) np. drugi spinacz.

STOPY W PUDEŁKU - w kilku pudełkach umieszczamy materiały różne w dotyku, np. papier ścierny, włóczki, watę, sztruks, jedwab. Dzieci wkładają bose stopy do kolejnych pudełek i opisują wrażenia, jakie odczuwają (szorek, miękki, przyjemny, chłodny itd.)

ROBIMY CIASTO –dzieci bawią się masą solną, kształtują ją w dowolny lub określony przez dorosłego sposób.

DOTYKOWY KĄCIK – w pudełku dziecko wraz z dorosłym zbiera interesujące w dotyku przedmioty, może się nimi bawić w różnych momętach dnia, porównywać zgromadzone materiały.

MALOWANE PIANKĄ DO GOLENIA – powierzchnię tacy, najlepiej dużej, zwilżamy wodą, wciskamy trochę pianki do golenia, na tak przygotowanej powierzchni dzieci mogą malować palcami, dłońmi.

 

  1. Zabawy rozwijające zmysł wzroku.

 

OBSERWUJEMY ŚWIAT W POWIEKSZENIU – dzieci oglądają różne przedmioty w pokoju lub w ogrodzie za pomocą szkła powiększającego Lub lornetki. Mogą szukać dowolnych przedmiotów albo przedmiotów o określonych cechach (czerwone, małe, rośliny itd.)

O CZYM MYŚLĘ? – dorosły wybiera jakiś przedmiot znajdujący się w pokoju, nie mówi jego nazwy, tylko daje kilka podpowiedzi dotyczących tego przedmiotu. Dziecko zgaduje, o jaki przedmiot chodzi.

KTÓRY DO KTÓREGO? – poszukaj w czasopismach kolorowych lub czarno – białych zdjęć, po czym przetnij je pionowo na pół. Ułóż poszczególne połówki na dwa stosy. Poproś dziecko, żeby z pierwszego stosu wybrało połówkę dolnego zdjęcia. Niech wyobrazi sobie i opowie, jak może wyglądać druga połowa zdjęcia, a następnie odszuka ją wśród zdjęć na drugim stosie.

GDZIE JEST ZAJĄCZEK?- zasłaniamy okna , dziecko siedzi przodem w stronę ściany. Dorosły „puszcza zajączki” światłem latarki lub wskaźnika na ścianę. Zadaniem dzieci jest śledzić tor ruchu „zajączka” samymi oczami, bez  poruszania Glowa. Dorosły może tez gasić i zapalać światło w coraz to innym miejscu pokoju, a dziecko ma jak najszybciej znaleźć świecący punkt.

 

  1. Zabawy rozwijające zmysł słuchu

 

SŁUCHANIE ODGŁOSÓW – do pustej puszki wkładamy kolejno różne przedmioty (spinacze, groch, waciki, monety, klocki itd.). dziecko mam odgadnąć co jest w środku.

DOPASOWYWANIE DŹWIĘKÓW – do parzystej liczby jednakowych nieprzejrzystych pojemników (np. po jajku niespodziance) wsypujemy różne przedmioty (groch, piasek, spinacze, koraliki), tak by każde dwa pojemniki zawarły takie same przedmioty. Dziecko ma za zadanie znaleźć pary tak samo brzmiących „grzechotek”.

GDZIE TEN ZEGAR? – w dowolnym miejscu pokoju chowamy nastawiony minutnik. Dziecko ma znaleźć minutnik, zanim ten zadzwoni.

GRAM NA TAM-TAMACH – dorosły wygrywa na bębenku prosty rytm. Dziecko na swoim bębenku ma powtórzyć usłyszany rytm.

 

  1. Zabawy rozwijające zmysł smaku i zapachu

 

CO MOŻE TAK PACHNIEĆ? – w kilku buteleczkach gromadzimy aromatyczne produkty (kawa, skórka  cytryny, z pomarańczy, cynamon itd.) dziecko wącha zapachy w poszczególnych buteleczkach, opisuje wrażenia, mówią, czy znają taki zapach, z czym im się on kojarzy. Mogą też porównać wyczuwane zapachy z obrazkami, na których SA przedmioty pachnące w taki sam sposób.

JAK SMAKUJĄ KOLORY? – dzieci próbują produktów spożywczych w określonych kolorze (np. zielonym – brokuł, jabłko, ogórek, szpinak, sałata, galaretka agrestowa), porównują smaki, klasyfikują je od najbardziej do najmniej lubianego.

 


Galeria zdjęć