Opatowska 10, Sandomierz sandomierz@caritas.pl (+48) 15 644 55 86

Caritas Diecezji Sandomierskiej

Caritas Diecezji Sandomierskiej jest instytucją charytatywną, której misją jest niesienie pomocy w duchu ewangelicznej miłości, dającej nadzieję na godne życie ludziom znajdującym się w trudnej sytuacji.

Powrót Strategia wprowadzania symboli

Strategia wprowadzania symboli

Strategia wprowadzania symboli

Cele:

1. Rozwijanie i integrowanie rozwoju ucznia w zakresie sfery poznawczej, społecznej
 i motorycznej jako warunku pojawiania się zachowań komunikacyjnych.

2. Rozbudowywanie potrzeb komunikacyjnych.

3. Nauczanie rozumienia znaczenia słów będących rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, zaimkami, przyimkami i liczebnikami.

4. Wyrażanie potrzeb za pomocą PCS.

5. Określanie swego samopoczucia za pomocą PCS.

6. Formułowanie za pomocą PCS odpowiedzi na pytania osoby mówiącej.

7. Odczytywanie swego samopoczucia za pomocą PCS.

8. Wypowiadanie się na temat z wykorzystaniem wybranego zestawu PCS.

9. Uczestniczenie w rozmowie.

 

Zakres użycia:

Nauka posługiwania się PCS głównie opiera się na rejestrze upodobań dziecka. Na bieżąco tworzony jest plan pracy z dzieckiem, dostosowując go do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Plan obejmuje następujące formy pracy i tematykę:

• uczeń korzysta z dziennika wydarzeń podczas codziennych rozmów z nauczycielem i rodzicami

• wypowiadanie się ucznia podczas rutynowych zajęć szkolnych  i przerw

• określanie czasu i pogody na przygotowanej do tego celu tablicy

• układanie i „odczytywanie" planu dnia, planu zajęć szkolnych

• korzystanie z tablic wyborów określających np. jedzenie, czynności, przedmioty

• wykorzystanie tablic tematycznych w kontaktach z innymi osobami

• „odczytywanie" planu czynności (np. na zajęciach praktycznych)

• uczestniczenie w „opowiadaniu" książek, bajek, zdarzeń, mówieniu wierszy przy pomocy symboli  PCS

 

REALIZACJA PROGRAMU

 

Nauczanie dziecka sposobu komunikowania się symbolami PCS odbywa się we współpracy logopedy i wychowawcy z rodzicami. Rozpoczyna się od stworzenia rejestru upodobań dziecka, uwzględniającego to, co pozwoli mu na osiągnięcie sukcesu.

Wprowadzając symbole PCS zachowujemy pewną kolejność, a mianowicie:

1. Wykorzystanie symboli PCS do wyrażanie „tak" i „nie"

2. Kształtowanie pojęcia ,ja"

3. Budowanie słownika dziecka poprzez wprowadzanie symboli rzeczy z najbliższego otoczenia, symboli nazw osób, symboli określających cechy przedmiotów, zjawisk, symboli

4. Uczuć i stanów, symboli odpowiadających określeniom czynności

5. Wzbogacanie słownika o określanie czasu, przyimki, liczebniki

6. Budowanie wyrażeń i zdań

Rejestrując przyswajane przez ucznia słowa (symbole PCS) , tworzymy kolejne strony
w Książce Komunikacyjnej (segregatorze) będące zestawami słów o charakterze słownika lub zestawami słów (symboli PCS) na określony temat (strony tematyczne).

Zapoznawanie dziecka ze słowami (symbolami- PCS) odbywa się poprzez wykonywanie następujących ćwiczeń:

1. Dopasowywanie, czyli łączenie symbolu PCS  z konkretem

2. Łączenie dwóch takich samych symboli PCS

3. Łączenie dwóch jednakowych symboli PCS ale o różnych rozmiarach (PCS duży i mały)

4. Wybieranie spośród dwóch lub większej ilości symboli konkretnego wymienionego przez nauczyciela

5. Ćwiczenie rozumienia znaczeń symboli poprzez tworzenie z PCS  prostych dobieranek kojarzeniowych ( dobieranie przedmiotów pasujących do siebie ze względu na funkcję, przeznaczenie, segregację przedmiotów według grup i klas)

6. Prowadzenie rozmowy z dzieckiem na określony temat; wybieranie „słów" spośród symboli dotyczących tematu lub symboli dotyczących tematu i innych.

Najwłaściwszym sprawdzianem rozumienia przez ucznia znaczenia symboli PCS jest ich używanie w naturalnych sytuacjach codziennego życia w szkole i w domu chociażby dla wyznaczania mu zadań do wykonania czy też uzyskiwania od niego odpowiedzi na pytania.

 

Do Pobrania:

Grafika 1

Grafika 2


Galeria zdjęć