Opatowska 10, Sandomierz sandomierz@caritas.pl (+48) 15 644 55 86

Caritas Diecezji Sandomierskiej

Caritas Diecezji Sandomierskiej jest instytucją charytatywną, której misją jest niesienie pomocy w duchu ewangelicznej miłości, dającej nadzieję na godne życie ludziom znajdującym się w trudnej sytuacji.

Powrót „Wiem, rozumiem, potrafię” – trening umiejętności społecznych osób niepełnosprawnych


Nazwa zadania publicznego:

„Wiem, rozumiem, potrafię” – trening umiejętności społecznych osób niepełnosprawnych

Źródło dofinansowania:

Województwo Świętokrzyskie

Placówka Caritas, która otrzymała dofinansowanie:

Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjny

„Radość Życia” Dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Sandomierzu

ul. Opatowska 10

27 – 600 Sandomierz

Kwota dofinansowania (w zł):

13 000,00 zł

Opis zadania publicznego:

Caritas Diecezji Sandomierskiej realizował zadania publiczne pn.: „Wiem, rozumiem, potrafię” – trening umiejętności społecznych osób niepełnosprawnych. Zadanie polegało na przeprowadzeniu treningu umiejętności społecznych dla grupy 34 uczniów Gimnazjum Specjalnego oraz Gimnazjum Specjalnego dla Uczniów z Autyzmem. Oba Gimnazja działają w ramach Ośrodka Rehabilitacyjno – Edukacyjnego „Radość Życia” dla Dzieci i Młodzieży w Sandomierzu. Niniejsze działania przeprowadzone zostały od 01 września 2014 r. do 31 października 2014 r. Działania miały formę zajęć indywidualnych i zajęć grupowych. Dzięki uczestnictwu w treningu umiejętności społecznych młodzież gimnazjalna z niepełnosprawnością intelektualną i z autyzmem mogła nabyć, rozwinąć a także podtrzymać umiejętności niezbędne do ich samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie.

W ramach niniejszego zadania publicznego odbył się trening samoobsługi (np. samodzielne jedzenie, przygotowywanie prostych posiłków, ubieranie się, mycie), trening ekonomiczny (np. rozróżnianie nominałów pieniężnych, nauka oszczędnego gospodarowania pieniędzmi), trening dbania o swój wygląd zewnętrzny (np. nauka schludnego ubierania się, samodzielnego korzystania z fryzjera, itp.), trening poruszania się środkami komunikacji miejskiej (np. nauka samodzielnego kupowania biletów), trening wyjścia do różnych instytucji (np. nauka wypełniania różnego rodzaju wniosków), trening sprawnego komunikowania się (np. odgrywanie różnych scenek). Zajęcia były prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę – nauczycieli, która na co dzień ma styczność z grupą docelową niniejszego zadania publicznego i najlepiej zna potrzeby i możliwości poszczególnych uczniów. Do działań w niniejszym zadaniu był zaangażowany również psycholog oraz opiekunowie, czuwający nad bezpieczeństwem uczniów.

Termin realizacji projektu:

1.09.2014 r. – 31.10.2014 r.